A sikeres fogyás alapjai

Testünk olyan, mint egy gép. Üzemanyagra, energiára és karbantartásra van szüksége. Nem mindegy azonban, hogy ezekből milyen mennyiségűt és milyen minőségűt kap. Szervezetünk maximális teljesítményre csak minőségi üzemanyaggal, azaz jó minőségű, egészséges tápanyagokkal képes. Ha pedig valami hiba – például betegség – csúszik a gépezetbe, akkor fokozottan érdemes odafigyelni mit juttatunk be étkezéssel. Ebben kiváló, személyre szabott és teljes körű segítséget nyújthat a dietetikus szakember. Segítségével pontosan megtudhatjuk, miket, mikor, mivel és milyen formában érdemes fogyasztanunk. Ha esetleg nem lenne lehetőségünk eljutni dietetikus tanácsadásra, akkor – több munkával és odafigyeléssel – magunk is összeállíthatjuk étrendünket. Ehhez azonban szükséges tudni néhány alap információt a tápanyagokról.

Milyen tápanyagok léteznek?

A szénhidrátok, a fehérjék és a zsírok talán a három legalapvetőbb tápanyagcsoportnak mondhatóak. Megfelelő mennyiségű és minőségű fogyasztásuk nélkül testünk hamar vészjelzéseket küldene, majd hamarosan le is állna. Nem mindegy azonban, hogy csak a jóllakás és az ízélmények vezérelnek, vagy próbálunk tudatosan táplálkozni! Ha az előbbi rendszert követjük, hamar jelentkezhet például elhízás, fáradékonyság, ingerlékenység, hiánybetegségek, de akár súlyosabb elégtelenségek is. Ha viszont tudatosan szeretnénk szervezetünket táplálni, akkor egy kicsit több információra van szükségünk. tápanyagok típusai

Amire sokan nem gondolnak

Szükségünk van még ugyanis megfelelő mennyiségű folyadékra (elsősorban tiszta vízre!), vitaminokra és ásványi anyagokra. Ezeket is legjobb, ha természetes formában, minél kevésbé feldolgozottan vesszük magunkhoz. Ha valamiért erre nincsen lehetőség, akkor kiegészítésként, például tabletta formájában pótolhatjuk. Egy dietetikus ebben is tud segíteni, hiszen például a patikákban kapható étrend-kiegészítők nem mindig a legjobbak, leghatékonyabbak és legolcsóbbak. Egy lelkiismeretes dietetikus erre is kitér tanácsadása során.

Ha már nagy a baj

Ha olyan súlyos betegségünk van, mint például a cukorbetegség, vagy olyan nagy túlsúllyal rendelkezünk, hogy már szigorúan számolnunk kell a bevitt tápanyagok szénhidráttartalmát, akkor a szakember tanácsainak megérkezéséig nagyon jó táblázatokat és online kalkulátorokat találhatunk az interneten böngészve. Ez a szénhidráttáblázat például nagyon részletes és alapos, így óriási segítséget nyújthat a-bármilyen okból – diétázni kényszerülő, egészségtudatos embereknek.

makrotápanyagok szénhidráttáblázatban